wtorek, 16 sierpnia, 2022
  • Login
No Result
View All Result
Giereczkowo.pl
  • Newsy
  • Recenzje
  • Poradniki
Giereczkowo.pl
  • Newsy
  • Recenzje
  • Poradniki
No Result
View All Result
Giereczkowo.pl
No Result
View All Result
Home Publicystyka Recenzje

Ratchet & Clank: Rift Apart – pierwszy, prawdziwie next genowy tytuł Sony

Krzysztof by Krzysztof
7 lipca 2021
in Recenzje
0 0
0

Ratchet i Clank są z nami od prawie dwóch dekad, ale od czasu wydania Into the Nexus nie mieliśmy zupełnie nowej części. Potem przyszedł czas na remake pierwszej odsłony, która „zginęłą” w gąszczu tytułów takich, jak Sunset Overdrive czy świetnie przyjęty Spider – Man. Na szczęście w tym roku pojawiło się Rift Apart, które jest świetnym przykładem wykorzystania potencjału drzemiącego w PlayStation 5 i kontrolerze DualSense.

Next Gen pełną gębą

Przed Rift Apart studio Insomniac wydało samodzielny dodatek do pierwszej odsłony Spider – Mana (Miles Morales), a wraz z nim nieco odświeżony pierwowzór. Jednak dopiero Ratchet & Clank: Rift Apart powstawał od samego początku z myślą o PlayStation 5. Dzięki temu studio mogło się skupić w 100% na nowościach, jakie daje najnowsza konsola Sony.

Ultra szybki dysk SSD okazuje się w tym jednym z kluczowych elementów, wraz z autorskim „językiem” kompresji tekstur. Przygody Ratcheta i Clanka wykorzystują wszystkie funkcje kontrolera DualSense, a to najlepszy z przykładów tworzenia gry wyłącznie na jedną konsolę. Ciekawe czego można się spodziewać po reszcie tytułów, ale na to przyjdzie odpowiedni czas i pora.

  • Ratchet & Clank: Rift Apart
  • Ratchet & Clank: Rift Apart
  • Ratchet & Clank: Rift Apart
  • Ratchet & Clank: Rift Apart
  • Ratchet & Clank: Rift Apart

Łatwo dostrzec, że to platformówka połączona z akcją (szczególnie strzelaniem), nie brakuje humorystycznych sytuacji, a produkcja przypomina filmy animowane studia Pixar. Znowu przemierzymy parę planet, które są kluczowymi miejscami podczas przygody, a każda z nich ma charakterystyczne dla siebie łamigłówki, przeciwników (w tym bossów) i w niewielu przypadkach większa część terenu jest dostępna do eksploracji.

Elementy znane z poprzednich części są też w Rift Apart, sporo broni, buty, dzięki którym możemy szybować, jazda po torach i sklep z bronią w postaci pani Zurkon. Po przytoczeniu takich przykładów ma się wrażenie, że nie ma nic nowego, to dość mylne stwierdzenie. Pierwszą „nowością” jest gra drugim Lombaksem, czego nie uświadczyliśmy do tej pory.

  • Ratchet & Clank: Rift Apart
  • Ratchet & Clank: Rift Apart
  • Ratchet & Clank: Rift Apart
  • Ratchet & Clank: Rift Apart
  • Ratchet & Clank: Rift Apart

Wszystko z powodu podróży między wymiarowych. Właśnie dlatego Ratchet poznaje Rivet, która jest jakby jego odzwierciedleniem, bo walczy z tym samym przeciwnikiem co główny bohater. Pojawia się też nowy robot i jest nim Kit.

Taka sytuacja sprawia, że misje są podzielone na obie postaci i możemy zobaczyć walkę ze złem z dwóch perspektyw. Zmiana bohaterów ma miejsce wyłącznie, gdy wybieramy misje ze statku kosmicznego. Po wybraniu nie ma szans na powrót, więc każde zadanie trzeba ukończyć i dopiero potem wejść w buty innej postaci.

  • Ratchet & Clank: Rift Apart_20210617222926
  • Ratchet & Clank: Rift Apart
  • Ratchet & Clank: Rift Apart
  • Ratchet & Clank: Rift Apart
  • Ratchet & Clank: Rift Apart

Bohaterzy to nie jedyne zmiany, ponieważ inny wymiar ma alternatywne wersje postaci i przeciwników. Oni dodają nieco głębi i humorystycznych sytuacji, co warto zaznaczyć na plus produkcji Insomniac Games.

Więcej wymiarowości

Lokacje są zróżnicowane, a niektóre z nich na tyle duże, że możemy zostać pochłonięci eksploracją, a nie ciągnąć fabułę do przodu. Są też takie, które poprowadzą nas z punktu A do B i nie będziemy mieli większych połaci terenu. W obu przypadkach pojawia się nowa mechanika w postaci wyrw między wymiarowych.

Najlepszym przykładem na ich wykorzystanie może być szybsze przemieszczanie się lub zmiana lokalizacji postaci podczas potyczek. Wystarczy, że wyrwa się pojawi, potem wystarczy w nią wycelować, nadusić odpowiedni przyciski i zostaniemy przeniesieni w inne miejsce.

  • Ratchet & Clank: Rift Apart
  • Ratchet & Clank: Rift Apart
  • Ratchet & Clank: Rift Apart

To tylko wierzchołek góry lodowej, bo jest jeden poziom, który wymaga nieco poważniejszych skoków. Na jednej z planet „przełączamy” się między tętniącą życiem planetą, żeby po chwili wrócić do całkiem zdezelowanej. Ma to na celu otworzenie przejść, dostanie się do ciężko dostępnych miejsc lub rozwiązanie jakiejś łamigłówki.

Zastosowanie takiej mechaniki nie byłoby (prawdopodobnie) możliwe gdyby nie dysk SSD w PlayStation 5. Każdy skok jest naturalny i nie ekranów wczytywania, gdyby były nie wyglądałoby to najlepiej i wytrącałoby gracza z rytmu. Szczególnie w momencie potyczek, w których często walczymy z większą ilością przeciwników, niż powinniśmy.

  • Ratchet & Clank: Rift Apart
  • Ratchet & Clank: Rift Apart
  • Ratchet & Clank: Rift Apart

Wykorzystanie DualSense’a zostało wykonane wzorowo. Ratchet & Clank Rift Apart wspiera adaptacyjne spusty i haptykę. Pierwsza funkcja dość szybko rzuci się w oczy, bo każda broń ma dwa tryby działania. Pierwszy działa ze wciśnięciem przycisku do połowy, a drugi do końca. Niektóre bronie dzięki temu strzelają serią lub automatem w zależności od wybranej.

Potrzeba trochę czasu, aby się do tego przyzwyczaić, ale z każdą potyczką kontrola staje się intuicyjna i nie ma mowy o popełnieniu błędu.

Wizualny opad sczęki

Ostatni z atutów gry to oprawa audio wizualna, która pokazuje, dlaczego tytuł powstał z myślą o PlayStation 5. To jedna z najlepiej wyglądających gier i ma bardzo dobrze zastosowany efekt HDR.

Przed rozpoczęciem rozgrywki możemy wybrać „tryb wizualny”, który będzie nam towarzyszył przez większość gry, choć w każdej chwili można go zmienić w Ustawieniach. Zdecydowałem się ograć całość w trybie 4K@30fps z włączonym RT. Każda lokacja wyglądała oszałamiająco i odbicia były dobrze widoczne.

  • Ratchet & Clank: Rift Apart_20210619140235
  • Ratchet & Clank: Rift Apart
  • Ratchet & Clank: Rift Apart
  • Ratchet & Clank: Rift Apart

Jest też tryb z 60 klatkami/s i włączonym RT, ale wtedy mamy do czynienia z obniżoną rozdzielczością. Ostatni z trybów celuje w stałe 60 klatek, ale ma całkowicie wyłączone śledzenie promieni.

Dźwięk stoi na wysokim poziomie, a wszystko za sprawą wsparcia dla 3D Audio. Musicie mieć odpowiednie słuchawki, żeby go wykorzystać, a ja w tym celu używałem SteelSeries Arctis 5. Dźwięk robi bardzo dobre wrażenie, szczególnie w najbardziej otwartych lokacjach.

Podsumowanie

Ratchet & Clank Rift Apart to świetny powrót w serii zapoczątkowanej przez Insomniac Games. Pracownicy studia stanęli na wysokości zadania, a wszystko, co osiągnęli, mogą zawdzięczać mocy PlayStation 5.

To dopiero początek gier tworzonych z myślą o tej platformie, ale z biegiem czasu będą jeszcze lepsze.

Nie dajcie się zmylić wyglądowi gry, pewnie większość z was pomyśli, że jest tylko dla dzieci. Będziecie w błędzie, bo młodsi i starsi gracze znajdą tutaj masę dobrej zabawy wraz z odpowiednio wyważonym (dla siebie) poziomem trudności.

Tytuł nie ustrzegł się pewnych problemów, a jednym z najbardziej rzucających się w oczy jest ten sam archetyp wrogów przez większość przygody. Warto nadmienić, że całość jest dość krótka, ale możecie wydłużyć czas spędzony z grą, robiąc zadania poboczne, walcząc na arenie lub biorąc udział w wyścigach. Z drugiej strony (dla niewielu) to dobrze, że gra nie należy do najdłuższych i w miarę szybko można ją ukończyć.

Dodanie nowych bohaterów należy zaliczyć jako pozytyw, odświeżają nieco rozgrywkę (pomimo tych samych broni) i interakcje między nimi wypadają znakomicie. Oczywiście znowu pojawi się powielanie schematów, ale czasem trzeba być do tego przyzwyczajonym lub mieć to na uwadze.

Miejmy nadzieję, że na następną grę Insomniac nie będziemy czekali długo, nawet jeśli, oczekiwanie na kolejny tytuł będzie tego warte.

Udostępnij:
Tags: Insomniac GamesopiniaPlayStation 5Ratchet&Clank Rift ApartrecenzjaSonySteelseries Arctis 5test
Krzysztof

Krzysztof

Gram na PS5 i Xboksie Series S.

Next Post
Oprogramowanie 3.20 dla PlayStation 5 dostępne do pobrania

Oprogramowanie 3.21 dostępne dla PlayStation 5

Leave a Reply Cancel reply

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

Zagraj w postapokaliptyczne MMO akcji Zagraj w postapokaliptyczne MMO akcji Zagraj w postapokaliptyczne MMO akcji
ADVERTISEMENT

Najpopularniejsze

CleanMyMac X – recenzja programu do czyszczenia komputera z niepotrzebnych danych

CleanMyMac X – recenzja programu do czyszczenia komputera z niepotrzebnych danych

by Krzysztof
4 października 2020
0

Aplikacji do czyszczenia sprzętu ze zbędnych plików używałem zazwyczaj w przypadku używania smartfonów z Androidem lub iOS. Nieco później nadszedł...

Nudient Bold – świetna alternatywa dla silikonowego pokrowca Apple z jednym ale…

MagSafe też ma swoje podróbki. Jak odróżnić oryginał od klona?

by Krzysztof
10 stycznia 2022
0

MagSafe to niezwykle przydatny gadżet i odkąd mam ładowarkę, przestałem ładować iPhone'a przewodem USB C - Lightning. Ładowarka nie należy...

Tudia DualShield – niezbędny pokrowiec, jeśli chcecie ochronić Google Pixel 6

Tudia DualShield – niezbędny pokrowiec, jeśli chcecie ochronić Google Pixel 6

by Krzysztof
12 sierpnia 2022
0

Większość użytkowników urządzeń mobilnych nie przepada za pokrowcami typu "rugged". Wszystko za sprawą nadmiernego pogrubienia gabarytów danego smartfona lub tabletu....

Porno VR

Porno VR

by Dariusz "Vaderio" Woźniak
21 czerwca 2020
0

Vaderio oddaje się rozkoszom VR Gogle VR Ostatnio pojawiła się krótka recenzja Oculus Go mojego autorstwa. Do oglądania pornografii na...

ZAGG Pro Stylus – dobra alternatywa dla Apple Pencil pomimo paru braków

ZAGG Pro Stylus – dobra alternatywa dla Apple Pencil pomimo paru braków

by Krzysztof
22 stycznia 2022
0

ZAGG Pro Stylus jest rysikiem 2 w 1, dolna część odpowiada za pisanie i rysowanie, a górna działa, jak tradycyjna...

Najnowsze Newsy

Integracja PlayStation z Discord to kwestia czasu?

Discord Voice zmierza na Xboksy

by Krzysztof
20 lipca 2022
0

Discord we współpracy z Microsoftem wprowadzi czaty głosowe, funkcja jest obecnie dostępna dla użytkowników programu Xbox Insider, reszta graczy musi...

SSD w MacBooku Air M2 ma wolniejsze prędkości odczytu i zapisu w testach syntetycznych

SSD w MacBooku Air M2 ma wolniejsze prędkości odczytu i zapisu w testach syntetycznych

by Krzysztof
15 lipca 2022
0

SSD w MacBooku Air M2 ma jedną kość (256GB) NAND, a nie dwie po 128GB. Właśnie dlatego prędkości odczytu i...

Obscura 3 – gdy podstawowa aplikacja aparatu to za mało

iPhone 15 Pro Max pierwszym smartfonem Apple z peryskopowym obiektywem

by Krzysztof
15 lipca 2022
0

iPhone 15 Pro Max będzie jedynym smartfonem Apple z obiektywem peryskopowym w aparacie telefoto. Tak twierdzi Ming Chi Kuo pracujący...

ChromeOS Flex dostępny! Daj drugie życie staremu laptopowi

ChromeOS Flex dostępny! Daj drugie życie staremu laptopowi

by Krzysztof
15 lipca 2022
0

ChromeOS Flex został wydany przez Google z myślą o klientach biznesowych, którzy mają starsze laptopy i nie chcą się ich...

iPhone 14 Pro z jeszcze większą „wyspą” na aparaty

iPhone 14 jest niedostępny, ale podróbki oficjalnych etui można już kupić

by Krzysztof
15 lipca 2022
0

iPhone 14 zadebiutuje tej jesieni, ale od dłuższego czasu pojawiają się doniesienia o nadchodzących modelach, razem ze schematami CAD. Dzięki...

Najnowsze Podcasty

Podcast Push START #67 – Lokowanie produktu zawiera audycje

Podcast Push START #67 – Lokowanie produktu zawiera audycje

by Dariusz "Vaderio" Woźniak
7 lutego 2022
0

https://www.youtube.com/watch?v=viETIxcn4t4 wiele innych Koncerty gwiazd lokowanie w grach. Często w grach pojawiają się przedmioty a przedwszystkim marki z realnego świata:...

Podcast Push START  #66 – Rezerwaty ciszy

Podcast Push START #66 – Rezerwaty ciszy

by Dariusz "Vaderio" Woźniak
24 stycznia 2022
0

https://www.youtube.com/watch?v=2DQDyfVh1ow rezerwatów ciszy. - do 2030 ma powstać około 50 lokalizacji na świecie ( w tym puszcza białowieska) określanych mianem...

Podcast Push START #65 Oczekiwania na 2022 part 2 Filmy i Seriale

Podcast Push START #65 Oczekiwania na 2022 part 2 Filmy i Seriale

by Dariusz "Vaderio" Woźniak
17 stycznia 2022
0

https://www.youtube.com/watch?v=TWUkPTPYVTs

Podcast Push START #64 – Oczekiwania na 2022 part 1 GRY

Podcast Push START #64 – Oczekiwania na 2022 part 1 GRY

by Dariusz "Vaderio" Woźniak
10 stycznia 2022
0

https://www.youtube.com/watch?v=wqCks2y5u30 Vaderio : Dying Light 2 4 luty Elden Ring 25 luty Tiny Tina's Wonderlands 25 marca S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart...

Podcast Push START – CO TAM JAK TAM #10 Grudzień

Podcast Push START – CO TAM JAK TAM #10 Grudzień

by Dariusz "Vaderio" Woźniak
1 stycznia 2022
0

https://www.youtube.com/watch?v=mHH8Flrf1Ag

Privacy & Cookies: This site uses cookies. By continuing to use this website, you agree to their use.
To find out more, including how to control cookies, see here: Polityka prywatności

Giereczkowo.pl jest niezależnym serwisem publikującym recenzje gier na Playstation, Xboxa, PC oraz inne platformy. Najnowsze wiadomości ze świata gier video, polskie podcasty, materiały video.

Nawigacja

  • Discord
  • Kontakt
  • Regulamin
  • Polityka prywatości

© Giereczkowo.pl 2020 · JNews Wordpress theme

No Result
View All Result
  • Kontakt
  • Podcast Giereczkowy
  • Podcast Push START
  • Polityka prywatości
  • Regulamin
  • Współpraca

© Giereczkowo 2020 JNews – Premium WordPress news & magazine theme by Jegtheme.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist

 

Loading Comments...