poniedziałek, 6 lutego, 2023
  • Login
No Result
View All Result
Giereczkowo.pl
  • Newsy
  • Recenzje
  • Poradniki
Giereczkowo.pl
  • Newsy
  • Recenzje
  • Poradniki
No Result
View All Result
Giereczkowo.pl
No Result
View All Result
Home Publicystyka Recenzje

Mój Panie, nowa Twierdza jest dobra – Stronghold: Warlords Recenzja

Jan by Jan
17 marca 2021
in Publicystyka, Recenzje
0 0
1

Firefly Studios postanowiło odejść od średniowiecznej Europy i zmagań o kontrolę nad Ziemią Święta, a przeniosło swoją kultową serie Stronghold do zupełnie innego kawałka świata. Czy taki taktyczny ruch okazał się udany i czy Stronghold: Warlords może konkurować z kultowymi pierwszymi dwoma częściami serii? 

Co to Twierdza?

Twierdza: Władcy Wojny tak jak poprzedniczki jest strategią czasu rzeczywistego osadzoną w okresie średniowiecza. W odróżnieniu jednak od wcześniejszych części przenosi gracza na Daleki Wschód w tym między innymi do Chin czy Japonii. Zadaniem gracza jest stworzyć dobrze prosperujący zamek i pokonać lorda przeciwnika. Naszym mieszkańcom musimy zapewnić odpowiedniej jakości miejsca do spania, żywność, ubranie oraz dostęp do miejsc religijnych. Również ważną rzeczą jest jednoczesne rozpoczęcie wydobycia surowców potrzebnych do stworzenia struktur obronnych i produkcji broni. Dzięki temu będziemy mogli podnieść podatki naszym wieśniakom, a za otrzymane złoto wyszkolić wojaków do obrony zamku. Gdy już nasza gospodarka będzie w pełni samowystarczalna, a armia odpowiednio duża, możemy wyruszyć do ataku.

Szczęśliwy wieśniak to płacący wysokie podatki mieszkaniec – zmiany w Strongholdzie

Stronghold: Warlords nie wprowadza dużych zmian. Pierwszą z nich jest możliwość racjonowania danego rodzaju jedzenia. Podstawowym i najważniejszym pozostaje ryż, którego brak w spichlerzu powoduje wysokie niezadowolenie, natomiast dodatkowo możemy ustalać racje warzyw oraz mięsa. Oprócz tego możemy ustalać ilość pitej przez naszych mieszkańców herbaty i ilości ubrań jakie mogą zabrać ze składu.

Zmieniony został również system otrzymywania zadowolenia z budynków mieszkalnych. W najnowszej Twierdzy znaczenie ma jakość postawionego domu i ilość budynków produkcyjnych, które obniżają wskaźnik komfortu. Osiągniecie odpowiedniego poziomu komfortu daje odpowiedni bonus do zadowolenia (może on być również ujemny). 

Dodany został również system uduchowienia, polegający na stawianiu świątyń, które swym obszarem oddziałują na budynki. Im większa ilość procentowa budowli objętych obszarem wpływu działania świątyń tym większy bonus do zadowolenia.

Watażkowie pomogą nam w walce

Watażkowie czyli pomniejsi lordowie to kolejna nowość w Stronghold: Warlords. Posiadają oni swoje pomniejsze zamki na mapie potyczki i mamy dwie możliwości ich przejęcia. Pierwszy jest dość prosty wystarczy zaatakować i pokonać danego watażkę a on przejdzie pod naszą kontrolę. Innym sposobem jest go przekupienie za pomocą zainwestowaniu w danego władcę odpowiednią ilość punktów dyplomacji. Punkty dyplomacji są generowane przez naszą siedzibę oraz dwa typy budynków dyplomacji. Do nich jak również do świątyń możemy poprowadzić drogi z naszej głównej siedziby i tym samym zyskać dodatkowy bonus do tych dwóch wskaźników. 

Jednakże co nam daje kontrola nad takim watażką? Otóż nie jest to takie oczywiste, gdyż typów watażków jest kilka. Jedni dostarczą nam określone zasoby natomiast inni przekażą nam jednostki lub mogą poprowadzić własny atak na innego watażkę albo siedzibę przeciwnika. Każda taka czynność wymaga wykorzystania odpowiedniej ilości punktów dyplomacji. Również każdy kontrolowany władca zapewnia graczowi pewne wzmocnienie pasywne a jego wartość zależy od poziomu watażki, który również zwiększamy za pomocą punktów dyplomacji.

Na podbój Dalekiego Wschodu – Kampania

W najnowszej Twierdzy znajdziemy 5 kampanii, w tym jedną ekonomiczną. Kampania ekonomiczna polega na uzbieraniu odpowiedniej ilość danego surowca bądź towaru w określonym czasie. Podczas naszych prac nad osiągnięciem celu będą dokuczać nam zdarzenia losowe takie jak pożary, najazdy wroga czy atak owadów na plony. Osobiście kampania ekonomiczna najmniej mi się podobała, gdyż była nużąca a miejscami wręcz irytująca (jak na przykład zablokowana opcja sprzedaży części towarów).

Odmienne jednak zdanie mam o pozostałych kampaniach. Każda z nich opowiada historię innego watażki. W większości misji naszym celem jest zdobycie twierdzy przeciwnika. Raz będziemy mieli ograniczoną liczbę jednostek a innym razem należy zbudować zamek od podstaw, a w międzyczasie trzeba obronić się przed kontratakiem przeciwnika. Pojawiają się również misje gdzie należy się obronić przez określony czas lub uzbierać odpowiednią ilość towarów ale jest ich niewiele. Poziom trudności misji jest dość dobrze zbalansowany. Osobiście grając na poziomie normalnym tylko jedna misja sprawiała we mnie irytację kiedy 5 razy pod rząd atakowała mnie taka sama armia przez co nie mogłem nic innego zrobić. Warto podkreślić że kampanie te mają duże zadanie nauczenia gracza powoli kolejnych mechanik rozgrywki, co sprawia że nie za każdym razem mamy dostęp do tego samego zestawu budowli czy jednostek.

Pora sprawdzić swoje umiejętności – Potyczka i gra multiplayer

Kiedy już skończycie wszystkie kampanie pozostają Wam tylko rozgrywki przeciwko botom lub graczom w rozgrywce multiplayer. Liczba dostępnych map jest wystarczająca i są po prostu poprawne. Warto pochwalić że każdą mapę można modyfikować pod kątem dostępnych na niej watażków. Ilość map na pewno się zwiększy, dzięki temu że od premiery działa warsztat Steam, w którym gracze udostępniają przez siebie stworzone mapy. 

Jednakże pojawiają się problemy. Podczas gier multiplayer często zdarza się, że gra zacinała w losowych momentach bądź zaczynała mocno „klatkować”. Na uwagę zasługuje również liczba przeciwników komputerowych i ich zachowanie. Jest ich zaledwie czterech czyli o połowę mniej niż w Twierdzy Krzyżowiec 2 oraz taktyka botów polega zawsze na początkowym atakowaniu kontrolowanych przez gracza watażków a dopiero następnie bazy gracza, przez co obrona skupia się wyłącznie w zamkach pomniejszych lordów.

Klimat Dalekiego Wschodu zachowany

Jednak jest coś za co muszę bardzo pochwalić nową Twierdzę. Jest to oprawa muzyczna, która jest rewelacyjna. Klimat Dalekiego Wschodu został w niej perfekcyjnie oddany. Grafika również prezentuję się dobrze, ale nie jest to nic niesamowitego. Gra jest prawidłowo zoptymalizowana natomiast polski dubbing jest ok. Rzeczą, jaka może lekko drażnić co niektórych, jest fakt, że część jednostek wypowiada się w języku polskim a inne w języku obcym.

Jednostki nie wykonują poleceń

Stronghold: Warlords nie posiada wielu technicznych błędów. Widać, że dwukrotnie przełożona premiera gry pozwoliła wyeliminować większość błędów. Największą rzeczą jaka wymagałaby poprawy jest reagowanie jednostek na nasze polecenia. Wojownicy często, pomimo wydania rozkazu, stali w miejscu nic nie robiąc bądź reagowali z małym opóźnieniem. Przez moje ponad 20 godzin rozgrywki gra zcrashowała mi się zaledwie kilka razy, aczkolwiek było to o tyle bolesne, gdyż nie ma w kampanii autosavewów przez co musiałem z 2 razy zacząć całą misję od nowa, co może być irytujące na trudnym poziomie trudności.

Podsumowując Stronghold: Warlords jest produkcją dobrą, która według mnie zasługuje na uczciwe 7/10. Najnowsze dzieło Firefly Studios nie wprowadza wielkich zmian, a raczej dopracowuje już znane wcześniej mechaniki. Kampanie są zrobione dobrze i pozwalają spędzić na poziomie normalnym kilkanaście godzin przyjemnej zabawy. Najnowsza twierdza na pewno spodoba się miłośnikom gier strategicznych a nowe osoby w świecie strategii może zachęci do zainteresowania się tym gatunkiem. Starzy fani serii Twierdza powinni być zadowoleni, aczkolwiek dalej pierwsze dwie odsłony Strongholda pozostają niezastąpione.

Udostępnij:
Tags: Firefly StudiosPCrecenzjaRTSStrategieStrongholdStronghold: WarlordsTwierdzaTwierdza: Władcy Wojny
Jan

Jan

Miłośnik gier strategicznych, student, konserwatywny liberał, fan Star Wars i Lord of The Rings, człowiek interesujący się historią oraz polityką.

Next Post
Jak sparować kontroler DualSense z dowolnym urządzeniem mobilnym Apple

Jak sparować kontroler DualSense z dowolnym urządzeniem mobilnym Apple

Comments 1

  1. Drewutnia says:
    2 lata ago

    Świetna recenzja, rzetelna i skrupulatnie przemyślana, potężny redaktor z Pana.

    Odpowiedz

Leave a Reply Cancel reply

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

Zagraj w postapokaliptyczne MMO akcji Zagraj w postapokaliptyczne MMO akcji Zagraj w postapokaliptyczne MMO akcji
ADVERTISEMENT

Najpopularniejsze

iOS 16 pozwala usunąć aplikacje Znajdź, Zdrowie i Zegar

iPadOS 16 pozwala zmienić wygląd ekranu blokady, tak jakby…

by Krzysztof
11 czerwca 2022
0

W tej chwili tylko iOS 16 ma pełną możliwość edycji wyglądu ekranu blokady. Okazuje się, że kiedyś funkcja pojawi się...

Google Pixel 6 – czy warto się nim zainteresować w 2022 roku?

Google Pixel 6 – czy warto się nim zainteresować w 2022 roku?

by Krzysztof
29 sierpnia 2022
0

W zeszłym roku zdecydowałem się zmienić obóz. W trakcie przedłużania umowy z operatorem zdecydowałem się na powrót do iOS w...

Sony wydaje nowe oprogramowanie dla PlayStation 3 i Vita

Remote Play z PlayStation 5 uruchomione na PS Vita

by Krzysztof
6 września 2022
0

Remote Play dla PlayStation Vita nieco odżywa, wszystko za sprawą Chiaki, klienta funkcji, a najnowsza wersja umożliwia granie w tytuły...

CleanMyMac X – recenzja programu do czyszczenia komputera z niepotrzebnych danych

CleanMyMac X – recenzja programu do czyszczenia komputera z niepotrzebnych danych

by Krzysztof
4 października 2020
1

Aplikacji do czyszczenia sprzętu ze zbędnych plików używałem zazwyczaj w przypadku używania smartfonów z Androidem lub iOS. Nieco później nadszedł...

Pitaka MagEZ Pro dla iPada mini 6 – powitajcie bezprzewodowe ładowanie

iPad mini 7 zadebiutuje na początku przyszłego roku

by Krzysztof
30 stycznia 2023
0

Apple wprowadzi do sprzedaży siódmą generację swojego najmniejszego tabletu, iPad mini 7 pojawi się na początku przyszłego roku, a produkcja...

Najnowsze Newsy

Najnowsza wersja CarPlay zadebiutuje w tym roku

Najnowsza wersja CarPlay zadebiutuje w tym roku

by Krzysztof
4 lutego 2023
0

CarPlay to ważny system operacyjny dla aut i obecnie znajduje się u prawie każdego producenta. W zeszłym roku Apple zapowiedziało...

Google pracuje nad nową przeglądarką internetu, ale ta może się nie pojawić w App Store

Google pracuje nad nową przeglądarką internetu, ale ta może się nie pojawić w App Store

by Krzysztof
4 lutego 2023
0

Google pracuje nad przeglądarką internetową, która będzie w stanie obejść zabezpieczenia Apple związane z działaniem i wyborem domyślnej aplikacji do...

Apple Pay Later niebawem zadebiutuje, ale pewnie nie w Europie

Apple Pay Later niebawem zadebiutuje, ale pewnie nie w Europie

by Krzysztof
3 lutego 2023
0

Apple Pay Later zapowiedziano w trakcie zeszłorocznego keynote otwierającego WWDC. To jedna z najnowszych funkcji zaplanowanych dla iOS 16 i...

Powrót do iOS 16.2 zablokowany przez Apple

Powrót do iOS 16.2 zablokowany przez Apple

by Krzysztof
1 lutego 2023
0

Apple wstrzymało weryfikację iOS 16.2 na serwerach aktywacyjnych, to tradycyjna zagrywka po wydaniu nowszej wersji systemu operacyjnego dla iPhone'a. Jeśli...

Pitaka MagEZ Pro dla iPada mini 6 – powitajcie bezprzewodowe ładowanie

iPad mini 7 zadebiutuje na początku przyszłego roku

by Krzysztof
30 stycznia 2023
0

Apple wprowadzi do sprzedaży siódmą generację swojego najmniejszego tabletu, iPad mini 7 pojawi się na początku przyszłego roku, a produkcja...

Najnowsze Podcasty

Podcast Push START #67 – Lokowanie produktu zawiera audycje

Podcast Push START #67 – Lokowanie produktu zawiera audycje

by Dariusz "Vaderio" Woźniak
7 lutego 2022
0

https://www.youtube.com/watch?v=viETIxcn4t4 wiele innych Koncerty gwiazd lokowanie w grach. Często w grach pojawiają się przedmioty a przedwszystkim marki z realnego świata:...

Podcast Push START  #66 – Rezerwaty ciszy

Podcast Push START #66 – Rezerwaty ciszy

by Dariusz "Vaderio" Woźniak
24 stycznia 2022
0

https://www.youtube.com/watch?v=2DQDyfVh1ow rezerwatów ciszy. - do 2030 ma powstać około 50 lokalizacji na świecie ( w tym puszcza białowieska) określanych mianem...

Podcast Push START #65 Oczekiwania na 2022 part 2 Filmy i Seriale

Podcast Push START #65 Oczekiwania na 2022 part 2 Filmy i Seriale

by Dariusz "Vaderio" Woźniak
17 stycznia 2022
0

https://www.youtube.com/watch?v=TWUkPTPYVTs

Podcast Push START #64 – Oczekiwania na 2022 part 1 GRY

Podcast Push START #64 – Oczekiwania na 2022 part 1 GRY

by Dariusz "Vaderio" Woźniak
10 stycznia 2022
0

https://www.youtube.com/watch?v=wqCks2y5u30 Vaderio : Dying Light 2 4 luty Elden Ring 25 luty Tiny Tina's Wonderlands 25 marca S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart...

Podcast Push START – CO TAM JAK TAM #10 Grudzień

Podcast Push START – CO TAM JAK TAM #10 Grudzień

by Dariusz "Vaderio" Woźniak
1 stycznia 2022
0

https://www.youtube.com/watch?v=mHH8Flrf1Ag

Privacy & Cookies: This site uses cookies. By continuing to use this website, you agree to their use.
To find out more, including how to control cookies, see here: Polityka prywatności

Giereczkowo.pl jest niezależnym serwisem publikującym recenzje gier na Playstation, Xboxa, PC oraz inne platformy. Najnowsze wiadomości ze świata gier video, polskie podcasty, materiały video.

Nawigacja

  • Discord
  • Kontakt
  • Regulamin
  • Polityka prywatości

© Giereczkowo.pl 2020 · JNews Wordpress theme

No Result
View All Result
  • Kontakt
  • Podcast Giereczkowy
  • Podcast Push START
  • Polityka prywatości
  • Regulamin
  • Współpraca

© Giereczkowo 2020 JNews – Premium WordPress news & magazine theme by Jegtheme.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist

 

Loading Comments...