sobota, 23 września, 2023
  • Login
No Result
View All Result
Giereczkowo.pl
  • Newsy
  • Recenzje
  • Poradniki
Giereczkowo.pl
  • Newsy
  • Recenzje
  • Poradniki
No Result
View All Result
Giereczkowo.pl
No Result
View All Result
Home Publicystyka Recenzje

Mój Panie, nowa Twierdza jest dobra – Stronghold: Warlords Recenzja

Jan by Jan
17 marca 2021
in Publicystyka, Recenzje
0 0
1

Firefly Studios postanowiło odejść od średniowiecznej Europy i zmagań o kontrolę nad Ziemią Święta, a przeniosło swoją kultową serie Stronghold do zupełnie innego kawałka świata. Czy taki taktyczny ruch okazał się udany i czy Stronghold: Warlords może konkurować z kultowymi pierwszymi dwoma częściami serii? 

Co to Twierdza?

Twierdza: Władcy Wojny tak jak poprzedniczki jest strategią czasu rzeczywistego osadzoną w okresie średniowiecza. W odróżnieniu jednak od wcześniejszych części przenosi gracza na Daleki Wschód w tym między innymi do Chin czy Japonii. Zadaniem gracza jest stworzyć dobrze prosperujący zamek i pokonać lorda przeciwnika. Naszym mieszkańcom musimy zapewnić odpowiedniej jakości miejsca do spania, żywność, ubranie oraz dostęp do miejsc religijnych. Również ważną rzeczą jest jednoczesne rozpoczęcie wydobycia surowców potrzebnych do stworzenia struktur obronnych i produkcji broni. Dzięki temu będziemy mogli podnieść podatki naszym wieśniakom, a za otrzymane złoto wyszkolić wojaków do obrony zamku. Gdy już nasza gospodarka będzie w pełni samowystarczalna, a armia odpowiednio duża, możemy wyruszyć do ataku.

Szczęśliwy wieśniak to płacący wysokie podatki mieszkaniec – zmiany w Strongholdzie

Stronghold: Warlords nie wprowadza dużych zmian. Pierwszą z nich jest możliwość racjonowania danego rodzaju jedzenia. Podstawowym i najważniejszym pozostaje ryż, którego brak w spichlerzu powoduje wysokie niezadowolenie, natomiast dodatkowo możemy ustalać racje warzyw oraz mięsa. Oprócz tego możemy ustalać ilość pitej przez naszych mieszkańców herbaty i ilości ubrań jakie mogą zabrać ze składu.

Zmieniony został również system otrzymywania zadowolenia z budynków mieszkalnych. W najnowszej Twierdzy znaczenie ma jakość postawionego domu i ilość budynków produkcyjnych, które obniżają wskaźnik komfortu. Osiągniecie odpowiedniego poziomu komfortu daje odpowiedni bonus do zadowolenia (może on być również ujemny). 

Dodany został również system uduchowienia, polegający na stawianiu świątyń, które swym obszarem oddziałują na budynki. Im większa ilość procentowa budowli objętych obszarem wpływu działania świątyń tym większy bonus do zadowolenia.

Watażkowie pomogą nam w walce

Watażkowie czyli pomniejsi lordowie to kolejna nowość w Stronghold: Warlords. Posiadają oni swoje pomniejsze zamki na mapie potyczki i mamy dwie możliwości ich przejęcia. Pierwszy jest dość prosty wystarczy zaatakować i pokonać danego watażkę a on przejdzie pod naszą kontrolę. Innym sposobem jest go przekupienie za pomocą zainwestowaniu w danego władcę odpowiednią ilość punktów dyplomacji. Punkty dyplomacji są generowane przez naszą siedzibę oraz dwa typy budynków dyplomacji. Do nich jak również do świątyń możemy poprowadzić drogi z naszej głównej siedziby i tym samym zyskać dodatkowy bonus do tych dwóch wskaźników. 

Jednakże co nam daje kontrola nad takim watażką? Otóż nie jest to takie oczywiste, gdyż typów watażków jest kilka. Jedni dostarczą nam określone zasoby natomiast inni przekażą nam jednostki lub mogą poprowadzić własny atak na innego watażkę albo siedzibę przeciwnika. Każda taka czynność wymaga wykorzystania odpowiedniej ilości punktów dyplomacji. Również każdy kontrolowany władca zapewnia graczowi pewne wzmocnienie pasywne a jego wartość zależy od poziomu watażki, który również zwiększamy za pomocą punktów dyplomacji.

Na podbój Dalekiego Wschodu – Kampania

W najnowszej Twierdzy znajdziemy 5 kampanii, w tym jedną ekonomiczną. Kampania ekonomiczna polega na uzbieraniu odpowiedniej ilość danego surowca bądź towaru w określonym czasie. Podczas naszych prac nad osiągnięciem celu będą dokuczać nam zdarzenia losowe takie jak pożary, najazdy wroga czy atak owadów na plony. Osobiście kampania ekonomiczna najmniej mi się podobała, gdyż była nużąca a miejscami wręcz irytująca (jak na przykład zablokowana opcja sprzedaży części towarów).

Odmienne jednak zdanie mam o pozostałych kampaniach. Każda z nich opowiada historię innego watażki. W większości misji naszym celem jest zdobycie twierdzy przeciwnika. Raz będziemy mieli ograniczoną liczbę jednostek a innym razem należy zbudować zamek od podstaw, a w międzyczasie trzeba obronić się przed kontratakiem przeciwnika. Pojawiają się również misje gdzie należy się obronić przez określony czas lub uzbierać odpowiednią ilość towarów ale jest ich niewiele. Poziom trudności misji jest dość dobrze zbalansowany. Osobiście grając na poziomie normalnym tylko jedna misja sprawiała we mnie irytację kiedy 5 razy pod rząd atakowała mnie taka sama armia przez co nie mogłem nic innego zrobić. Warto podkreślić że kampanie te mają duże zadanie nauczenia gracza powoli kolejnych mechanik rozgrywki, co sprawia że nie za każdym razem mamy dostęp do tego samego zestawu budowli czy jednostek.

Pora sprawdzić swoje umiejętności – Potyczka i gra multiplayer

Kiedy już skończycie wszystkie kampanie pozostają Wam tylko rozgrywki przeciwko botom lub graczom w rozgrywce multiplayer. Liczba dostępnych map jest wystarczająca i są po prostu poprawne. Warto pochwalić że każdą mapę można modyfikować pod kątem dostępnych na niej watażków. Ilość map na pewno się zwiększy, dzięki temu że od premiery działa warsztat Steam, w którym gracze udostępniają przez siebie stworzone mapy. 

Jednakże pojawiają się problemy. Podczas gier multiplayer często zdarza się, że gra zacinała w losowych momentach bądź zaczynała mocno “klatkować”. Na uwagę zasługuje również liczba przeciwników komputerowych i ich zachowanie. Jest ich zaledwie czterech czyli o połowę mniej niż w Twierdzy Krzyżowiec 2 oraz taktyka botów polega zawsze na początkowym atakowaniu kontrolowanych przez gracza watażków a dopiero następnie bazy gracza, przez co obrona skupia się wyłącznie w zamkach pomniejszych lordów.

Klimat Dalekiego Wschodu zachowany

Jednak jest coś za co muszę bardzo pochwalić nową Twierdzę. Jest to oprawa muzyczna, która jest rewelacyjna. Klimat Dalekiego Wschodu został w niej perfekcyjnie oddany. Grafika również prezentuję się dobrze, ale nie jest to nic niesamowitego. Gra jest prawidłowo zoptymalizowana natomiast polski dubbing jest ok. Rzeczą, jaka może lekko drażnić co niektórych, jest fakt, że część jednostek wypowiada się w języku polskim a inne w języku obcym.

Jednostki nie wykonują poleceń

Stronghold: Warlords nie posiada wielu technicznych błędów. Widać, że dwukrotnie przełożona premiera gry pozwoliła wyeliminować większość błędów. Największą rzeczą jaka wymagałaby poprawy jest reagowanie jednostek na nasze polecenia. Wojownicy często, pomimo wydania rozkazu, stali w miejscu nic nie robiąc bądź reagowali z małym opóźnieniem. Przez moje ponad 20 godzin rozgrywki gra zcrashowała mi się zaledwie kilka razy, aczkolwiek było to o tyle bolesne, gdyż nie ma w kampanii autosavewów przez co musiałem z 2 razy zacząć całą misję od nowa, co może być irytujące na trudnym poziomie trudności.

Podsumowując Stronghold: Warlords jest produkcją dobrą, która według mnie zasługuje na uczciwe 7/10. Najnowsze dzieło Firefly Studios nie wprowadza wielkich zmian, a raczej dopracowuje już znane wcześniej mechaniki. Kampanie są zrobione dobrze i pozwalają spędzić na poziomie normalnym kilkanaście godzin przyjemnej zabawy. Najnowsza twierdza na pewno spodoba się miłośnikom gier strategicznych a nowe osoby w świecie strategii może zachęci do zainteresowania się tym gatunkiem. Starzy fani serii Twierdza powinni być zadowoleni, aczkolwiek dalej pierwsze dwie odsłony Strongholda pozostają niezastąpione.

Tags: Firefly StudiosPCrecenzjaRTSStrategieStrongholdStronghold: WarlordsTwierdzaTwierdza: Władcy Wojny
Jan

Jan

Miłośnik gier strategicznych, student, konserwatywny liberał, fan Star Wars i Lord of The Rings, człowiek interesujący się historią oraz polityką.

Next Post
Jak sparować kontroler DualSense z dowolnym urządzeniem mobilnym Apple

Jak sparować kontroler DualSense z dowolnym urządzeniem mobilnym Apple

Comments 1

  1. Drewutnia says:
    3 lata ago

    Świetna recenzja, rzetelna i skrupulatnie przemyślana, potężny redaktor z Pana.

    Odpowiedz

Leave a ReplyCancel reply

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

Zagraj w postapokaliptyczne MMO akcji Zagraj w postapokaliptyczne MMO akcji Zagraj w postapokaliptyczne MMO akcji
ADVERTISEMENT

Najpopularniejsze

Apple Pencil 2 – świetny nie tylko do rysowania

Apple Pencil 2 – świetny nie tylko do rysowania

by Krzysztof
16 maja 2023
0

Nie sądziłem, że z biegiem czasu iPad mini 6 stanie się notatnikiem. Początkowo do notowania używałem ZAGG Pro Stylus, ale...

iOS 16 pozwala usunąć aplikacje Znajdź, Zdrowie i Zegar

iPadOS 16 pozwala zmienić wygląd ekranu blokady, tak jakby…

by Krzysztof
11 czerwca 2022
0

W tej chwili tylko iOS 16 ma pełną możliwość edycji wyglądu ekranu blokady. Okazuje się, że kiedyś funkcja pojawi się...

iPhone 12 – czy to odpowiedni wybór na start z Apple w 2023 roku?

iPhone 12 – czy to odpowiedni wybór na start z Apple w 2023 roku?

by Krzysztof
21 stycznia 2023
0

Nie spodziewałem się powrotu do iPhone'a, bo po dwóch latach spędzonych z siódemką stwierdziłem, że to ostatni (u mnie) smartfon...

ZAGG Pro Stylus – dobra alternatywa dla Apple Pencil pomimo paru braków

ZAGG Pro Stylus – dobra alternatywa dla Apple Pencil pomimo paru braków

by Krzysztof
22 stycznia 2022
0

ZAGG Pro Stylus jest rysikiem 2 w 1, dolna część odpowiada za pisanie i rysowanie, a górna działa, jak tradycyjna...

Ulefone Armor X10 Pro – nie tak wyobrażałem sobie pierwszą styczność z pancernym smartfonem

Ulefone Armor X10 Pro – nie tak wyobrażałem sobie pierwszą styczność z pancernym smartfonem

by Krzysztof
17 czerwca 2022
5

Na co dzień nie stykam się z bardziej wytrzymałymi smartfonami, bo nie widzę w nich dla siebie zastosowania. Nie zmienia...

Najnowsze Newsy

iPadOS 16.6 Public Beta dostępny, co nowego?

iOS 16.6 zablokowany przez Apple, powrót z 16.6.1 niemożliwy

by Krzysztof
15 września 2023
0

7 września pojawił się iOS 16.6.1, a teraz Apple uniemożliwia powrót do poprzedniej wersji oprogramowania (16.6). Starsza edycja nie jest...

Pitaka Air & MagEZ case – Aramid Fibre galore for your iPhone

iPhone 15 wspiera Qi2, ale jest pewien haczyk

by Krzysztof
12 września 2023
0

Dzisiaj w trakcie wydarzenia Wonderlust zapowiedziano nowe modele iPhone'a. Smartfony są zgodne z Qi2, ale to nie oznacza szybszego bezprzewodowego...

Apple może wycofać ze sprzedaży skórzane paski dla ich zegarków

Apple może wycofać ze sprzedaży skórzane paski dla ich zegarków

by Krzysztof
5 września 2023
0

Apple może wycofać ze sprzedaży skórzane paski dla ich zegarków po premierze Series 9. Tak wynika z najnowszego raportu przygotowanego...

iPad Pro zadebiutuje jesienią z układem M2, ale bez bezprzewodowego ładowania

iPad Pro OLED zadebiutuje w połowie przyszłego roku

by Krzysztof
5 września 2023
0

Apple zaplanowało odświeżenie iPada Pro na przyszły rok. Główną zmianą ma być wyświetlacz, Amerykanie mają sięgnąć po panele OLED. Najnowsze...

Apple pracuje nad iPadem Pro z MagSafe

iPad Pro OLED może mieć nawet 4TB pamięci wewnętrznej

by Krzysztof
4 września 2023
0

iPad Pro z ekranem OLED ma się pojawić w przyszłym roku, najnowsze doniesienia z Korei wskazują na to, że sprzęt...

Najnowsze Podcasty

Podcast Push START #67 – Lokowanie produktu zawiera audycje

Podcast Push START #67 – Lokowanie produktu zawiera audycje

by Dariusz "Vaderio" Woźniak
7 lutego 2022
0

https://www.youtube.com/watch?v=viETIxcn4t4 wiele innych Koncerty gwiazd lokowanie w grach. Często w grach pojawiają się przedmioty a przedwszystkim marki z realnego świata:...

Podcast Push START  #66 – Rezerwaty ciszy

Podcast Push START #66 – Rezerwaty ciszy

by Dariusz "Vaderio" Woźniak
24 stycznia 2022
0

https://www.youtube.com/watch?v=2DQDyfVh1ow rezerwatów ciszy. - do 2030 ma powstać około 50 lokalizacji na świecie ( w tym puszcza białowieska) określanych mianem...

Podcast Push START #65 Oczekiwania na 2022 part 2 Filmy i Seriale

Podcast Push START #65 Oczekiwania na 2022 part 2 Filmy i Seriale

by Dariusz "Vaderio" Woźniak
17 stycznia 2022
0

https://www.youtube.com/watch?v=TWUkPTPYVTs

Podcast Push START #64 – Oczekiwania na 2022 part 1 GRY

Podcast Push START #64 – Oczekiwania na 2022 part 1 GRY

by Dariusz "Vaderio" Woźniak
10 stycznia 2022
0

https://www.youtube.com/watch?v=wqCks2y5u30 Vaderio : Dying Light 2 4 luty Elden Ring 25 luty Tiny Tina's Wonderlands 25 marca S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart...

Podcast Push START – CO TAM JAK TAM #10 Grudzień

Podcast Push START – CO TAM JAK TAM #10 Grudzień

by Dariusz "Vaderio" Woźniak
1 stycznia 2022
0

https://www.youtube.com/watch?v=mHH8Flrf1Ag

Privacy & Cookies: This site uses cookies. By continuing to use this website, you agree to their use.
To find out more, including how to control cookies, see here: Polityka prywatności

Giereczkowo.pl jest niezależnym serwisem publikującym recenzje gier na Playstation, Xboxa, PC oraz inne platformy. Najnowsze wiadomości ze świata gier video, polskie podcasty, materiały video.

Nawigacja

  • Discord
  • Kontakt
  • Regulamin
  • Polityka prywatości

© Giereczkowo.pl 2020 · JNews Wordpress theme

No Result
View All Result
  • Kontakt
  • Podcast Giereczkowy
  • Podcast Push START
  • Polityka prywatości
  • Regulamin
  • Współpraca

© Giereczkowo 2020 JNews – Premium WordPress news & magazine theme by Jegtheme.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
 

Loading Comments...